A tábori konfliktusok egy részének megoldása a gyerek önbizalmának erősítésével kezdődik
Egy hónapja tart a vakáció, a gyerekek jelentős része pedig már tábori élményekkel is gazdagodott. Ezek azonban nem csak az önfeledt játékról, a kalandokról és az életre szóló barátságokról szólnak, hanem gyakran a konfliktusokról is, amelyek megoldásában a kicsiknek felnőtt segítségére van szükség. Még most sem késő felkészülni a nyár hátralévő kihívásaira.
Amikor a gyerekek táborba mennek, egy merőben új élethelyzetben és környezetben találják magukat. Azonnal megkezdődik a csoporthierarchia kialakulása, amiben láthatóvá válik, hogy ki az, aki beáll a dominánsabb gyerekek után a sorba, mert nem fog konfrontálódni és ki az, aki vezető pozícióra akar törni. Ha két domináns gyerek találkozik, meg fognak küzdeni egymással, a vezető szerep pedig cserélődhet. Ha a másik ezt nem tudja elfogadni, akkor folyamatos lesz a kettejük közötti feszültség.
A tábori élet tipikus esete a csúfolódás, ami szóbeli agresszivitásban nyilvánul meg és egyértelmű célja a behódoltatást. Ezzel is rendkívül komolyan kell foglalkozni, a gyerekek ugyanis életre szóló sebeket szerezhetnek általa. Úgy vélem, a gyerekek a konfiktusokban akarva akaratlanul is részt vesznek, hiszen lehetnek külső személők és elszenvedők is, ezekben az esetekben pedig máshogy kell cselekedniük.
A szülők játszhatnak a gyerekekkel különböző szituációs gyakorlatokat, például próbáljanak meg az arcról és a testbeszédről olvasni. Ennek segítségével megtanulják felismerni egymás érzéseit, így könnyebben el tudnak majd igazodni a társas kapcsolatokban is. A tipikus példákra a kisiskolás gyermekek jó magyarázatokat és érthető, könnyen kivitelezhető megoldásokat találnak a Kalandos, zűrös hétköznapok – Önvédelem gyerekeknek című mesekönyvben, ugyanakkor néhány egyszerű lépés betartásával sokat tehetnek a nyugodt tábori időszakért.
Mit tegyen a gyerek, ha szóban bántják?
1. lépés: Ha a gyermeknek elég erős az önbizalma, a csúfolódás, piszkálódás, játékból kirekesztő megjegyzések leperegnek róla, egész egyszerűen nem fog foglalkozni velük. Az önbizalomépítés egész éves feladat a szülők számára, nem lehet egy-két nappal a tábor előtt erre felkészíteni.
2. lépés: Annak ellenére, hogy a gyermek önbizalmának megerősítése hosszabb folyamat, érdemes átbeszélni a csúfolódás kérdését, több szemszögből is, hiszen például a nevetés és a kinevetés közötti különbséget a gyerekek nem mindig értik meg, vagy ismerik fel. Ilyenkor nyomatékosítsuk: nem rajtad nevetnek, hanem csak egyszerűen jókedvűek a társaid.
Mit tegyen a gyerek, ha azt látja, hogy mást bántanak?
1. lépés: Hangosan szóljon rá az agresszív gyerekre, hogy ne bántsa a másikat! Fontos, hogy ne legyen tétlen szemlélője az esetnek, hiszen attól is rosszul érezhetik magukat a gyerekek, ha nem segítettek a másiknak.
2. lépés: Szóljon a táborban lévő pedagógusoknak! Fontos, hogy tudatosítsuk benne, hogy ez nem árulkodás.
3. lépés: Mesélje el a szülőnek is az esetet, aki külön fel tudja hívni a táborfelügyelő figyelmét a történtekre, hogy a pedagógus is jobban értesülhessen és figyelhessen a hasonló helyzetekre.
Mit tegyen a gyerek, ha fizikálisan bántják?
1. lépés: Először szóban védje meg magát! Határozottan mondja: „Hagyj, békén! Ne nyúlj hozzám!”
2. lépés: Fizikailag is megvédheti magát azzal, ha arrébb lép, eltolja magától agresszív társát, majd jelzi a problémát a pedagógusnak.
3. lépés: Ha lökdösik, rángatják, próbáljon stabil maradni, ha lekerül a földre, azonnal keljen fel, ne maradjon alul.
4. lépés: Ha tudja a gyermek, hogy van a közösségben olyan, aki gyakran agresszív vagy szándékosan bánt másokat, próbálja meg elkerülni, ne játszon a közelében!
Amikor a gyerekek táborba mennek, egy merőben új élethelyzetben és környezetben találják magukat. Azonnal megkezdődik a csoporthierarchia kialakulása, amiben láthatóvá válik, hogy ki az, aki beáll a dominánsabb gyerekek után a sorba, mert nem fog konfrontálódni és ki az, aki vezető pozícióra akar törni. Ha két domináns gyerek találkozik, meg fognak küzdeni egymással, a vezető szerep pedig cserélődhet. Ha a másik ezt nem tudja elfogadni, akkor folyamatos lesz a kettejük közötti feszültség.
A tábori élet tipikus esete a csúfolódás, ami szóbeli agresszivitásban nyilvánul meg és egyértelmű célja a behódoltatást. Ezzel is rendkívül komolyan kell foglalkozni, a gyerekek ugyanis életre szóló sebeket szerezhetnek általa. Úgy vélem, a gyerekek a konfiktusokban akarva akaratlanul is részt vesznek, hiszen lehetnek külső személők és elszenvedők is, ezekben az esetekben pedig máshogy kell cselekedniük.
A szülők játszhatnak a gyerekekkel különböző szituációs gyakorlatokat, például próbáljanak meg az arcról és a testbeszédről olvasni. Ennek segítségével megtanulják felismerni egymás érzéseit, így könnyebben el tudnak majd igazodni a társas kapcsolatokban is. A tipikus példákra a kisiskolás gyermekek jó magyarázatokat és érthető, könnyen kivitelezhető megoldásokat találnak a Kalandos, zűrös hétköznapok – Önvédelem gyerekeknek című mesekönyvben, ugyanakkor néhány egyszerű lépés betartásával sokat tehetnek a nyugodt tábori időszakért.
Mit tegyen a gyerek, ha szóban bántják?
1. lépés: Ha a gyermeknek elég erős az önbizalma, a csúfolódás, piszkálódás, játékból kirekesztő megjegyzések leperegnek róla, egész egyszerűen nem fog foglalkozni velük. Az önbizalomépítés egész éves feladat a szülők számára, nem lehet egy-két nappal a tábor előtt erre felkészíteni.
2. lépés: Annak ellenére, hogy a gyermek önbizalmának megerősítése hosszabb folyamat, érdemes átbeszélni a csúfolódás kérdését, több szemszögből is, hiszen például a nevetés és a kinevetés közötti különbséget a gyerekek nem mindig értik meg, vagy ismerik fel. Ilyenkor nyomatékosítsuk: nem rajtad nevetnek, hanem csak egyszerűen jókedvűek a társaid.
Mit tegyen a gyerek, ha azt látja, hogy mást bántanak?
1. lépés: Hangosan szóljon rá az agresszív gyerekre, hogy ne bántsa a másikat! Fontos, hogy ne legyen tétlen szemlélője az esetnek, hiszen attól is rosszul érezhetik magukat a gyerekek, ha nem segítettek a másiknak.
2. lépés: Szóljon a táborban lévő pedagógusoknak! Fontos, hogy tudatosítsuk benne, hogy ez nem árulkodás.
3. lépés: Mesélje el a szülőnek is az esetet, aki külön fel tudja hívni a táborfelügyelő figyelmét a történtekre, hogy a pedagógus is jobban értesülhessen és figyelhessen a hasonló helyzetekre.
Mit tegyen a gyerek, ha fizikálisan bántják?
1. lépés: Először szóban védje meg magát! Határozottan mondja: „Hagyj, békén! Ne nyúlj hozzám!”
2. lépés: Fizikailag is megvédheti magát azzal, ha arrébb lép, eltolja magától agresszív társát, majd jelzi a problémát a pedagógusnak.
3. lépés: Ha lökdösik, rángatják, próbáljon stabil maradni, ha lekerül a földre, azonnal keljen fel, ne maradjon alul.
4. lépés: Ha tudja a gyermek, hogy van a közösségben olyan, aki gyakran agresszív vagy szándékosan bánt másokat, próbálja meg elkerülni, ne játszon a közelében!
- Megosztás:
- A verbális bántalmazás is bántalmazás – Így készítsd fel a gyermeked a csúfolódás kezelésére
- Ha itt lógnak a tini lányok életre szóló tudással is gazdagodhatnak